Skip links

5 قانون بازاریابی برای داشتن مشتریهای دائمی

5 قانون بازاریابی برای داشتن مشتریهای دائمی

5 قانون بازاریابی برای داشتن مشتریهای دائمی

(قسمت اول)

طبیعتا جذب مشتری یکی از مهم ترین مسائلی است که فروشندگان و عرضه کنندها با آن روبرو هستند . یکی از مسائلی که اکثر فروشندگان بخصوص فروشندگان محصولات مصرفی و کم دوام ( لباس ، مواد غذایی و…) با آن روبرو هستند ، تلاش برای داشتن مشتری دائم و به اصطلاح” مشتری ثابت ” است .

بدون شک فروشندگان تلاش میکنن تعدادی مشتری ثابت در سال داشته باشند و از این رو از روش های مختلف و تعبیراتی استفاده میکنند . ما در این مقاله سعی داریم به بررسی رفتار مختلف فروشندگان برای داشتن مشتری های دائم و نتایج آن بپردازیم و با ایجاد یک جمع بندی کلی 5 قانون بازاریابی برای داشتن مشتریهای دائمی ، که حاصل تحقیقات تیم بازاریابی مارکت پیما میباشد را توضیح دهیم .

 

5 قانون بازاریابی برای داشتن مشتریهای دائمی
5 قانون بازاریابی برای داشتن مشتریهای دائمی
اهداف مقاله :

بررسی رفتار مصرف کننده

بررسی رفتار عرضه کننده

نتایج رفتار های غلط رایج

رفتارهای مارکتینگی!

 

 

 

5 قانون بازاریابی برای داشتن مشتریهای دائمی

 

طبیعتا همه فروشندگان به این نکته رسیدند که رفتار مناسب تا چه حد در رابطه با مشتری مهم و ضروری میباشد . اما رفتار مناسب برای هر مصرف کننده تعریف خاصی دارد . در این مقاله بیشتر به رفتار فروشندگان کالای مصرفی توجه داریم .

مشتری شناسی و معقوله ای که امروزه اکثر فروشندگان با آن اشنا هستند و به نوعی به کار میگیرند تا مشتری را جذب خودشان کنند. روش هایی که امروزه فروشندگان برای ارتباط به کار میگیرند از پرسیدن سوالات در باره ی اسم فرد محل زندگی و کار شروع میشود و با جملاتی مانند ” اینجا مغازه خودتونه ” و ” هر وقت خواستید در خدمت هستیم ” سعی دارند رابطه نزدیک تری با مشتری برقرار کنند . علاوه بر روش هایی که امروزه رایج هست و مورد تایید ، ما این روش هارا به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل محصول انتخاب شده از مشتری را بپرسید . نشان دهید که سلیقه مشتری و انتخاب او برای شما مهم است . در مورد انتخاب مشتری توضیح فنی دهید . برای مثال اگر فروشنده کفش هستید وقتی مشتری کفشی را انتخاب میکند درباره ی کفش توضیح فنی دهید مانند شرکت تولیدی کفش ، جنس محصول و …  ولی در مرحله انتخاب ، بازار گرمی نکنید و فقط اطلاعات بدهید . این امر باعث میشود مشتری انتخاب بهتری داشته باشد و قدردان کار شما شود. در پایان از خرید مشتری تشکر و ابراز خوشحالی کنید و برای خرید مجدد در آینده از او با احترام دعوت کنید .

همه این سوالات و رفتار ها در قبال فرد موجب شناخت بیشتر شما نسبت به مشتری میشود ولی در مواردی که درک آن کار سختی نیست ، نباید سعی در برقراری ارتباط دوستانه و این رفتار ها را داشته باشید مانند مواردی که مشتری عجله دارد یا تمایل به ارتباط نزدیک تر ندارد یا موارد این چنینی .

 

  • با صداقت عمل کن نه با …. !

ذهنیتی که امروزه اکثر مشتریان نسبت به فروشنده دارند این هست که هر حرفی که فروشنده میزند برای منافع خودش است. ( تحقیق عملی مارکت پیما _ رفتار مصرف کننده _ پرسش نامه ) این ذهنیت از آنجا شکل گرفت که برخی از فروشندگان سعی در بازار گرمی محصولی دارند که فکر میکنند منافع و سود (حسابداری) بیشتری برایشان دارد . بر اساس تعریف سود که به دو بخش سود حسابداری و سود اقتصادی تقسیم میشود این رفتار در مجموع باعث سود بیشتر نمیشود . در جایی که بحث هزینه های فرصت وجود دارد هزینه فرصت از دست رفتن مشتری و سایر مسائلی که با این رفتار شکل میگیرد فروشنده در مجموع با این رفتار متضرر میشود .

بنابر این ما به شما توصیه جدی میکنیم که در ارتباط با مشتری با صداقت عمل کنید  . اگر مشتری محصولی را انتخاب کرد که برای او انتخاب مناسبی نیست ولی انتخاب آن محصول ، نسبت به سایر محصولات برای شما سود بیشتری دارد ( با توجه به قیمت ها ) خریدار را از انتخابش آگاه کنید و او را برای انتخاب درست راهنمایی کنید . این رفتار در مجموع باعث جلب رضایت مشتری و اعتماد بیشتر او میشود .

 

  • منافع مشتری رو در نظر بگیر !

این شیوه بازاریابی از قدیم مورد استفاده بوده و تا به امروز کاربرد دارد . بدون شک اگر شما به فکر منافع مشتری باشید ، سرمایه گذاری خوبی برای داشتن سود اقتصادی کرده اید . وقتی فروشنده در مرحله انتخاب ، منافع مشتری را در نظر میگیرد و او را راهنمایی میکند علاوه بر جلب اعتماد مشتری ، اقدام به نوعی سرمایه گذاری میکند به این صورت که وقتی مشتری انتخاب بهتری انجام میدهد سود بیشتری کسب میکند و در اینده با این ذهنیت که شما منافع او را در نظر میگیرد مجددا برای خرید محصول به شما مراجعه خواهد کرد .

 

  • نظر مشتری رو بپرس !

در موارد مختلف و در شرایط مناسب در برخورد با مشتری ، نظر او را در رابطه با بخش های مختلف کار خود بپرسید . طراحی داخلی محل کار شما . نوع اجناس و قیمت ها و … آیا محصولی خاص با برندی خاص مد نظر شما هست ؟ آیا قبلا از این محصول استفاده کرده اید ؟ ایا از این محصول رضایت دارید ؟ چرا ؟ آیا لازم هست که دیگر از این محصول ارائه نکنم؟

سوالات این چنین علاوه بر این که جنبه آگاهی نسبت به محصولاتی که ارائه میکنید و میزان رضایت مشتری دارد ، باعث میشود خریدار را ترغیب به بازگشت دوباره به همین مغازه کند !! (تحقیق عملی مارکت پیما )

 

  • رضایت مشتری رو جلب کن !

از کلیه مراحلی که در بخش های قبلی گفته شد میتوانید برای جلب رضایت مشتری استفاده کنید . نکته بسیار مهم این هست که رضایت مشتری فقط مختص به مرحله خرید و انتخاب نیست . این جلب رضایت باید در مرحله استفاده مشتری از محصولی که خریداری کرده است نیز پایدار باشد . به این ترتیب شما با جلب رضایت مشتری زمینه اعتماد ، دوستی و بازگشت دوباره مشتری را فراهم کرده اید .

5 قانون بازاریابی برای داشتن مشتریهای دائمی

مقاله اختصاصی تیم بازاریابی مارکت پیما

هر گونه کپی برداری از مطالب مقاله (5 قانون بازاریابی برای داشتن مشتریهای دائمی) فقط با درج لینک فعال وب سایت مارکت پیما و نام گرد آورنده مجاز میباشد .

 

 ———————————————————————————————————————————————————————————————————-

 مطالب مرتبط :

اولین قدم بازاریابی چیست؟

 بازاریابی چیست؟

بهترین شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی شما کدامند؟

10 اشتباه رایج بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

 

نظر دهید

  1. اولین قدم بازاریابی چیست
    Permalink
  2. بازاریابی
    Permalink