Skip links

بانک و بانکداری

بانک و بانکداری

بانک و بانکداری چیست؟

 

بانک نهادی اقتصادی است که وظیفه‌هایی چون تجهیز و توزیع اعتبارات، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز ها، نقل و انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان، انجام وظیفهٔ قیمومیت و وصایت برای مشتریان، انجام وکالت خریدها و فروش را بر عهده دارند. وظایف بانک مرکزی عبارتست از انتشار اسکناس و تنظیم حجم پول در گردش، نگهداری فلزات گرانبها و ارزهای متعلق به دولت، نگهداری ذخایر قانونی و موجودی نقدی بانک‌های تجاری، ایجاد امکانات اعتباری برای بانک‌های تجاری، انجام دادن عملیات تصفیه حساب بین بانک‌ها، صندوقداری و نمایندگی مالی برای عملیات بانکی دولت، اجرای سیاست پولی و کنترل حجم اعتبارات. این بانک مسؤولیت کنترل شبکه بانکی و اداره سیاست پولی ثبات را بر عهده دارد. این بانک، بانک‌های دیگر را در جهت ارائهٔ خدمت و هماهنگی با اقتصاد به فعّالیت وامیدارد.

 

عملکردهای اقتصادی بانک و بانکداری به چه صورت است:

 

  1. افتتاح حساب به صورت اسکناس وحساب‌های جاری بصورت چک یا وجه نقد در وجه مشتری
  2. شبکه‌بندی وتسویه وجوه
  3. واسطه‌گری اعتبار
  4. اصلاح وتوسعه کیفیت اعتبار
  5. انتقال سررسید
  6. تولید پول

 

بانک و بانکداری

 

طبق بند ۱۸ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران: «شرکت تامین سرمایه (بانک سرمایه‌گذاری) شرکتی است که به‌عنوان واسطه بین ناشر اوراق بهادار و عامه سرمایه‌گذاران فعالیت می‌کند، و می‌تواند فعالیت‌های کارگزاری، معامله‌گری، بازارگردانی، مشاوره، سبدگردانی، پذیره‌نویسی، تعهد پذیره‌نویسی و فعالیت‌های مشابه را با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار انجام دهد.»

 

کارگروه تامین سرمایه ایران

 

۲۹ مهر ۱۳۹۱، مدیران عامل هفت شرکت تامین سرمایه فعال در بازار اوراق بهادار ایران طی جلسه‌ای پس از آخرین بررسی‌های لازم دستورالعمل اجرایی کارگروه تامین سرمایه ایران را تصویب کردند. این کارگروه که زیر نظر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران تشکیل شد، به نوعی، حکم سندیکای شرکت‌های تامین سرمایه ایرانی را دارد. بر اساس این دستورالعمل، شورای کارگروه – عالی‌ترین رکن آن – از مدیران عامل یا نمایندگان این ۷ شرکت تامین سرمایه تشکیل می‌شود و مسئولیت سیاست گذاری، تعیین قوانین و خط‎مشی‌های مرتبط با اهداف کارگروه را بر عهده دارد. دبیر اجرایی کارگروه نیز دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران است.

 

منابع:

گروه علمی مارکت پیما

ویکی پدیا

نظر دهید