Skip links

بزرگترین اقتصاددانان جهان

بزرگترین اقتصاددانان جهان

بزرگترین اقتصاددانان جهان

 

ادام اسمیت
بزرگترین اقتصاددانان جهان

ادام اسمیت

 

زاده                ۵ ژوئن ۱۷۲۳ OS

درگذشته             ۱۷ ژوئیه ۱۷۹۰ میلادی (۶۷ سال)

ملیت                 اسکاتلندی

منطقه                فلسفه غربی

مکتب                اقتصاد کلاسیک

مهمترین علایق     فلسفه سیاسی، فلسفه اخلاق، علم اقتصاد

ایده‌های اصلی       اقتصاد کلاسیک,

Modern             بازار آزاد,

 

 

 

آدام اسمیت فیلسوف اسکاتلندی بود که از او به عنوان پدر علم اقتصاد مدرن یاد می‌شود. وی همچنین از نظریه ‌پردازان اصلی نظام سرمایه ‌داری مدرن به شمار می‌رود؛ اسمیت ایده‌های خود راجع به اقتصاد را در کتاب خود ثروت ملل به تفصیل شرح داده است. در ۱۵ سالگی، اسمیت وارد دانشگاه گلاسگو شد و شروع به خواندن فلسفهٔ اخلاق و فلسفهٔ اجتماعی کرد و در آنجا فلسفهٔ علم اخلاق را تحت نظر فرانسیس هاچستون که اسمیت بعدها او را «هاچستونی که نباید هرگز فراموش شود» خواند فراگرفت. در سال ۱۷۴۰ میلادی بابورس ویژهٔ سنل دانشگاه گلاسکو وارد کالج بالیول در دانشگاه آکسفورد شد و در ۱۷۴۶ میلادی آنجا را ترک کرد. در ۱۷۵۱ میلادی با دیوید هیوم نویسنده و فیلسوف با نفوذ و مشهوراسکاتلندی که یک دهه پیش ‌کسوت او بود آشنا شد. میان این دو نفر از دیدگاه عقیدتی و شخصی نزدیکی بیشتری نسبت به سایر شخصیت‌های مطرح در روشنگری اسکاتلند وجود داشت. در همین سال اسمیت کرسی استادی دورهٔ آموزش منطق، در دانشگاه گلاسگو را به دست آورد و سال بعد در همین دانشگاه شروع به تدریس منطق کرد.

 

آثار ادام اسمیت :

نامهای نظریه عواطف اخلاقی در سال ۱۷۵۹ (میلادی)

بررسی دربارهٔ ماهیت و علل ثروت ملل در سال ۱۷۷۶ (میلادی)

 

————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

 جان مینارد کینز

کینز
بزرگترین اقتصاددانان جهان

 

 

مکتب                    اقتصاد سیاسی

زادروز                    ۵ ژوئن ۱۸۸۳

زادگاه                  کمبریج، انگلستان

تاریخ مرگ          ۲۱ آوریل ۱۹۴۶ میلادی (۶۲ سال)

محل مرگ           ساسکس شرقی، انگلستان

 

 

 

 

 

 

کینز فرزند نوبل کینز اقتصاددان مشهور در ۵ ژوئن ۱۸۸۳ در انگلستان متولد شد. خانواده وی از طبقه متوسط جامعه محسوب می‌شدند. کینز، در زمان جنگ جهانی اول در خزانه‌ داری انگلیس مشغول به‌کار بود و پس از جنگ، ریاست هیات نمایندگی خزانه ‌داری انگلیس در انجمن صلح پاریس را بر عهده‌ داشت. در سال ۱۹۱۹ نماینده وزیر دارایی در شورای عالی اقتصاد انگلستان شد؛ ولی چون توصیه‌های او درمورد نحوه دریافت غرامت جنگی از دولت آلمان مورد پذیرش مقامات انگلیسی واقع نشد خیلی زود از این سمت کناره‌ گیری نمود.

اقتصاد کینزی نظریه‌ ای در اقتصاد کلان است که بر پایه ایده‌های جان مینارد کینز بنا شده‌ است. اقتصاددانان کینزی‌ گرا استدلال می‌کنند که تصمیمات بخش خصوصی گاهی اوقات ممکن است منجر به نتایج غیرکارا در اقتصاد کلان شود و بنابراین از سیاست گذاری فعال دولت در بخش عمومی حمایت می ‌کنند. این سیاست‌گذاری‌ها شامل سیاست‌های پولی که توسط بانک مرکزی اعمال می‌شود، و یا سیاست‌های مالی حکومت که به قصد پایدار کردن چرخه تجاری انجام می‌شود، باشد. کینزگرایی ملی، نوعی سیاست اقتصادی- سیاسی است که در تلاش است در درون نظام سرمایه‌داری با ارائه مجموعه‌ ای خدمات رفاهی- اجتماعی و کنترل نسبی اقتصاد توسط دولت از بروز بحران‌های ادواری و غیرادواری نظام اقتصادی سرمایه‌داری جلوگیری کند.

 

————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

جان استوارت میل

Stuart_Mill_G_F_Watts
بزرگترین اقتصاددانان جهان

 

مکتب         تجربه‌گرایی، فایده‌گرایی، لیبرالیسم

زادروز                  ۲۰ مه ۱۸۰۶

زادگاه                 لندن، بریتانیا

تاریخ مرگ            ۸ مه ۱۸۷۳

محل مرگ           آوینیون، فرانسه

 

 

 

 

 

 

جان استوارت میل در سال ۱۸۰۶ در خانواده‌ای متوسط و شاید هم به لحاظ اقتصادی فقیر در لندن به دنیا آمد. پدرش جیمز میل فرزند یک کفاش روستایی در اسکاتلند بود.

جان استوارت میل از سه سالگی آموختن زبان لاتین را آغاز کرد. پدرش هیچ گاه او را به مدرسه نفرستاد تا فرزندش را به شیوه خاص خودش بار بیاورد. افسانه‌های ازوپ نخستین کتابی بود که جان توانست به زبان یونانی بخواند.

وقتی جان هشت ساله شد، جرمی بنتام در اقدام سخاوتمندانه‌ای دیگر خانه شماره یک خیابان کوئین اسکویر پلیس را در اختیار خانواده میل گذاشت جان پیش از آنکه ۱۰ ساله شود، شش محاوره از محاورات افلاطون را خوانده بود تا برای آموختن منطق آماده شود؛ جان در ۱۲سالگی علاوه‌بر مطالعه آثار کلاسیک یونان و حتی «ریطوریقا»ی ارسطو، جبر، هندسه و حساب دیفرانسیل هم آموخته بود.

آموختن علم منطق در ۱۲سالگی آغاز شد. آن هم با رساله‌های لاتینی درباره منطق اسکولاستیک (مدرسی). جان در کتاب بیوگرافی ای که بعدها نگاشت بر اهمیت این قسمت از آموزشش بسیار تاکید کرد. ۱۳ سالگی آغاز آموزش اقتصاد بود.

جیمز در این سال یک دوره کامل اقتصاد سیاسی را به‌جان تدریس کرد و او را موظف کرد کتاب‌های آدام اسمیت و هم‌چنین اثر تازه تالیف شده دیوید ریکاردو را با عنوان «اصول اقتصاد سیاسی و مالیات بندی» بخواند و خلاصه نویسی کند که جان در سال ۱۸۲۰ آنها را در قالب کتاب «اصول اولیه اقتصاد سیاسی» منتشر کرد. در همین سال بود که به دعوت همان خانواده نوع دوست به فرانسه رفت تا یک سالی را در آنجا سر کند. زبان فرانسوی آموخت و شش ماهی هم در مون پلیه شیمی و ریاضیات خواند.

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

میلتون فریدمن

فریدمن
بزرگترین اقتصاددانان جهان

متولد               ۳۱ ژوئیهٔ ۱۹۱۲

مرگ               ۱۶ نوامبر ۲۰۰۶ میلادی (۹۴ سال)

ملیت               آمریکایی

رشته فعالیت         اقتصاد

دانش‌آموختهٔ          دانشگاه کلمبیا، دانشگاه راتگرز

جوایز                جایزه نوبل اقتصاد (۱۹۷۶)

                       مدال آزادی رئیس‌جمهوری

 

میلتون فریدمن در 13 جولای سال ۱۹۱۲ میلادی در بروکلین نیویورک متولد شد. وی که در خانواده‌ای فقیر، یهودی مذهب و با ریشه مجارستانی – اتریشی به دنیا آمده بود، تحصیلات آکادمیک خود را در دانشگاه راجرتز نیوجرسی شروع کرد، فوق لیسانس خود را از دانشگاه شیکاگو گرفت و در سال ۱۹۴۶ موفق به دریافت مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه کلمبیا شد.

وی سپس روانه دانشگاه شیکاگو شد و در آنجا به مدت سی سال به فعالیت‌های علمی و دانشگاهی پرداخت.. فریدمن در آنجا کانون فکری را ایجاد کرد که بعدها چندین نفر از اعضای آن برنده جایزه اقتصاد نوبل شدند و این کانون فکری به «مکتب اقتصادی شیکاگو» معروف شد.

فریدمن علاوه بر کارهای اجرایی خود در زمان بازنشستگی از دانشگاه شیکاگو، به عنوان محقق درموسسه ” هور” از زیرمجموعه های دانشگاه استنفورد مشغول به تحقیق و بررسی های اقتصادی بود. زندگی‌نامه او توسط همسرش، خانم رز فریدمن در سال 1998 با عنوان دو آدم خوشبخت به چاپ رسیده است.

وی در سال ۱۹۶۲ کتاب” سرمایه‌داری و آزادی” را منتشر کرد، که به نوعی مهم‌ترین کتاب وی است و در آن از هرچه کم‌تر شدن نقش دولت در بازار آزاد، برای ایجاد آزادی سیاسی و اجتماعی دفاع کرد و نقش اقتصاد سرمایه داری در جامعه آزاد را مورد بحث قرار داد. این کتاب در بیش از 500 هزار نسخه به چاپ رسیده و به 18 زبان ترجمه شده است.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————

کارل مارکس

مارکس
بزرگترین اقتصاددانان جهان

 

مکتب                سوسیالیسم

زادروز              ۵ مه ۱۸۱۸

زادگاه                تریر، پروس،

تاریخ مرگ          ۱۴ مارس ۱۸۸۳

محل مرگ           لندن, بریتانیا،

 

 

 

 

 

كارل ماركس فرزند سوم هاینریش مارکس لوی در سال 1818 در شهر ترابر از شهرهاي پروس، كنار رودخانه راين، در خانواده‌هاي مرفه، تحصيلكرده، ولي نه انقلابي‌ به دنيا آمد، پدرش يك قاضي يهودي بود كه در 1824 به مذهب پروتستان گرويد. ماركس تا پايان دوره دبيرستان در ترابر به سر برد سپس به ترتيب به دانشگاه‌هاي بن و برلين رفت و به مطالعه در علوم حقوقي و عمدتاً تاريخ و فلسفه پرداخت.

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

پل سامئلسون

ساموئلسون
بزرگترین اقتصاددانان جهان

متولد                    ۱۵ مهٔ ۱۹۱۵

مرگ                 ۱۳ دسامبر ۲۰۰۹ میلادی (۹۴ سال)

ملیت                    ایالات متحده آمریکا

رشته فعالیت         اقتصاد کلان

محل کار             مؤسسه فناوری ماساچوست

دانش‌آموختهٔ          دانشگاه هاروارد،دانشگاه شیکاگو

جوایز                     نوبل اقتصاد (۱۹۷۰)

 

 

 

پل آنتونی ساموئلسون اقتصاددان اهل ایالات متحده آمریکا و نخستین آمریکایی برنده نوبل اقتصاد (۱۹۷۰) بود.

کتاب علم اقتصاد وی پراستفاده ‌ترین کتاب درسی دانشگاهی در تاریخ جهان بوده است. ا ول بار در ۱۹۴۸ منتشر شد، به ۲۲ زبان ترجمه شد، وفروش بیش از ۵۰۰۰۰ نسخه از آن دریک سال، نویسنده اش را ثروتمندترین اقتصاددان پس از ریکاردو کرد. ساموئلسون، دایی لارنس سامرز، اقتصاددانان مشهور جریان اصلی بود و برندگان نوبلی همچون رابرت سولو، پل کروگمن، جرج آکرلف، رابرت انگل سوم، رابرت سی. مرتون، لارنس کلاین، فرانکو مودگیلیانی و جوزف استیگلیتز را متاثر کرد و به آنان مشاوره داد.

بزرگترین اقتصاددانان جهان

منابع : ویکیپدیا

        دنیای اقتصاد

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

مطالب مرتبط

درباره علوم اقتصادی

کد اقتصادی چیست ؟!

نظر دهید

  1. علم اقتصاد
    Permalink
  2. بزرگترین اقتصاددان های جهان
    Permalink