Skip links

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

سیستم اطلاعات بازاریابی


در دنیای امروزی با افزایش ابعاد شرکت ها و سازمان ها و گسترش فعالیت های فروش و ارائه و معرفی مجموعه ها، شیوه های بازاریابی نیز به روز تر شده اند و باید اطلاعات جامع تری را درباره ی مشتری به مدیران ارائه دهند. به همین دلیل ابزار های بازاریابی باید کارآمد تر از قبل، به کمک مدیران آمده و آنها را در اتخاذ تصمیمات یاری دهند. سیستم اطلاعات بازاریابی MIS از همین ابزار های بازاریابی می‌باشد. این مقاله به صورت اجمالی به سیستم اطلاعات بازاریابی، چگونگی کار این سیستم و همچنین مزیت ها و استفاده های آن را شرح می‌دهد.


سیستم اطلاعات بازاریابی


 سیستم اطلاعات بازاریابی چیست؟

 

MIS مخفف عبارت Management Information System است و معادل فارسی آن سیستم اطلاعات مدیریت است. سیستم اطلاعاتی، مجموعه ای از عناصر به هم پیوسته و چهارچوبی کلی بوده که وظیفه کنترل اطلاعات را بر عهده دارد. سیستم اطلاعات مدیریت، وظیفه ی تمرکز بر اطلاعات سازمانی و سیستم‌های فناوری را برعهده داشته و سیستم های اطلاعات جزیی را با یکدیگر همخوان و هماهنگ می کند.

 

به عبارت ساده تر …..

 

در واقع MIS سیستمی کامپیوتری است که برای مدیران، ابزارهایی جهت سازماندهی، ارزیابی و مدیریت واحدها در سازمان فراهم می‌ آورد. این سیستم ها سه بخش دارند. در بخش “ورودی”، اطلاعات خام مربوط به افراد و مکان ها و هر جزء دیگری از سازمان را جمع آوری کرده و در خود ذخیره می‌کنند و سپس در بخش “پردازش”  این اطلاعات خام از بخش ورودی گرفته شده و به شکلی معنادار و قابل فهم برای کاربر در می‌آورد. در نهایت بخش “خروجی” این اطلاعات را به کاربر یا قسمت هایی از سازمان که به آن اطلاعات نیاز دارند، منتقل می‌کند.

مديران همواره به دنبال اطلاعات هستند و اتخاذ تصميمات آنان براساس داده هاي مرتبط با موضوع تصميم، صورت می‌گیرد. از آنجایی که MIS  كنترل و بازسازی اطلاعات را از دنيای محيطی و عمليات بازرگانی داخل سازمان به عهده دارد، به مدیران برای اخذ تصمیم های راهبردی تر کمک می کند.

 


سیستم اطلاعات بازاریابی چه کاربردی دارد؟

 

سیستم های اطلاعاتی بازاریابی شامل افراد و تجهیزات و راهبرد ها و همچنین برنامه هایی برای شناسایی و جمع آوری و تحلیل و ارزیابی اطلاعات صحیح سازمان جهت تصمیم گیری های صحیح مدیران است.علاوه بر این از آنجا که هدف اصلی تلاش های بازار یابی، ارتباط با مشتریان شرکت یا سازمان است، این سیستم باید بتواند علاوه بر ذخیره اطلاعات، توانایی جمع آوری و ذخیره سازی و تجزیه تحلیل اطلاعات مربوط به رقبا و متغیر ها را نیز دارا باشد.

سیستم اطلاعاتی بازاریابی می تواند اطلاعات جامع تری درباره مشتریان ارائه داده، اطلاعات مربوط به رقبا را تجزیه و تحلیل کند و همچنین سوابق داخلی شرکت یا سازمان را در اختیار کاربران قرار دهد.

 


استفاده از سیستم اطلاعات بازاریابی چه زمان الزامی است؟

اثر بخشی سیستم اطلاعات بازاریابی زمانی مثبت و هویدا خواهد بود که بتواند فعالیت شرکت یا سازمان را از جهاتی ارتقا بخشد و آن مجموعه را وارد رقابت با رقبای بهتر کند و به آن مزیت های رقابتی ببخشد. این اتفاق در صورتی رخ می دهد که نظارت بر این سیستم همیشگی باشد و مدیران با هوشیاری به اطلاعات به دست آمده از این سیستم رسیدگی کنند.

 

نتیجه گیری :

یک سیستم اطلاعات بازاریابی مجموعه ای از فرآیند ها و روش ها است که برای تولید و تحلیل و نگه داری اطلاعات پیش بینی شده تصمیم های بازاریابی بر اساس یک روند منظم طراحی شده است. این سیستم به بهبود فعالیت های بازاریابی یک شرکت یا یک سازمان کمک شایانی می‌کند و باعث می شود که زمینه یک رقابت برای آن مجموعه فراهم گردد.

 

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

منبع: بخش تحقیقات بازاریابی مارکت پیما

به قلم: رها خلیلی

نظر دهید