Skip links

بقای کسب‌وکار خود را تضمین کنید

بقای کسب‌وکار خود را تضمین کنید

بقای کسب‌وکار خود را تضمین کنید

بقای کسب‌وکار


فرهنگ سازمانی (Organizational Culture) عبارت است از یک سیستم که نحوه رفتار افراد را در سازمان تعیین و به آن نظارت می کند. می‌توان گفت که در این سیستم مجموعه ای از ارزش های مشترک، چگونگی انجام وظیفه در محل کار و همچنین چگونگی تعامل با دیگر اعضا را به افراد حاضر در سازمان ارائه می‌دهد.


بقای کسب‌وکار


 

فرهنگ سازمانی با ارئه یک مفهوم روشن از هویت یک سازمان مشخص، یکی از راه هایی است که به آن سازمان کمک می‌کند بتواند افراد مختلف با زمینه های فکری و رفتاری مختلف را با اشتیاق و علاقه در کنار هم نگه دارد تا آنها همگی در جهت رسیدن به هدف سازمان، با یکدیگر متحد شوند.


 

فرهنگ سازمانی صحیح

 

فرهنگ سازمانی در موفقیت کسب‌وکارهای تازه (Startups) نیز نقش مهمی دارد. در واقع صاحبان مشاغل جدید باید بدانند که بدون ایجاد یک فرهنگ سازمانی صحیح، هرچقدر هم که محصول یا خدمات فوق العاده ای ارائه دهند، شانس چندانی برای رقابت در میان دیگران را نخواهند داشت.

هر سازمانی، فرهنگ سازمانی مختص خودش را دارد. در این میان بعضی از این فرهنگ های سازمانی از دیگری قوی تر و بعضی ضعیف تر هستند. فرهنگ های سازمانی قوی، همه چیز را بر اساس تعامل و برنده شدن چیده اند و فرهنگ‌های سازمانی ضعیف، بیشتر بر روی ترس و انزوا متمرکز شده اند. در ادامه این مقاله، پنج راهکار برای ایجاد یک فرهنگ سازمانی برنده بیان شده است که به صاحبان مشاغل جدید و کسب و کار های تازه کمک شایانی کرده تا بقای کسب‌وکار خود را تضمین کنند.

 


 

مجموعه‌ای واحد از اولویت‌ها و ارزش‌های شخصی تان بسازید

 

تلاش کنید تا هر آنچه را از اعضای تیم و سازمانتان انتظار دارید، در عمل نیز به آنها نشان دهید، چرا که افراد در یک سازمان بیشتر بر روی نحوه عملکرد شما متمرکز هستند و از آن تاثیر می‌گیرند. بنابراین بهتر است در کنار گفت و گو های صمیمانه با اعضای سازمانتان، تلاش کنید تمام گفته هایتان را نیز عملی کنید.


توانمندی های فردی اعضای سازمان را بشناسید

 

کم کم کشف کنید که هر فردی در سازمان، علاوه بر وظیفه ای که دارد، از چه قابلیت های فردی دیگری برخوردار است. دانستن توانایی های اعضا به شما کمک می کند که شناخت دقیق تری از کلیت شکل سازمانتان داشته باشید و. از توانایی های افراد سازمانتان در ساخت فرهنگ سازمانی واحد استفاده کنید . یادتان نرود که بسیاری از کسب ‌و کارهای موفق از ساختارهای فرهنگ سازمانی رایج استفاده نکردند و ساختارهای ابتکاری خودشان را ایجاد نمودند.


بقای کسب‌وکار


راجع به رویاهایتان با افراد سازمان صحبت کنید

 

اگر تنها به ارائه اهداف و چشم انداز هایتان بسنده کنید، مطمئن باشید افراد سازمانتان دقیقا متوجه نمی‌شوند شما چه می‌خواهید. سعی کنید به دفعات مکرر افراد تیمتان را ببینید و با آنها به وضوح صحبت کنید و دقیقا بگویید رویایتان چیست و هدف سازمان قرار است چه باشد. آنها باید ترغیب و تشویق شوند و دقیقا بدانند که برآورده کردن رویای شما، موفقیت خودشان نیز هست. علاوه بر این صحبت کردن های مداوم با اعضای سازمان، آنها را به شما نزدیک و با شما یک دل می‌سازد.


افراد توانمند را استخدام کنید

 

سعی کنید اعضای سازمانتان را به خوبی گزینش کنید. آنها کسانی هستند که قرار است شما را به رویایتان برسانند. بنابراین علاوه بر مهارت و تجربه کاری، باید با ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی و رویاهای شما همخوانی داشته باشند.


خلاقیت داشته باشید

خلاقیت در تمامی زمینه ها، می‌تواند یک سازمان را به تدریج از دیگران متمایز کند. علاوه بر خلاقیت در ایجاد فرهنگ سازمانی، سعی کنید در تمامی سطوح خلاقیت داشته باشید. داشتن خلاقیت در نحوه ارائه خدمات یا محصول و یا چگونگی برخورد و پذیرش مشتری، می‌تواند به سرعت سازمان شما را ترقی بدهد.

 

بقای کسب‌وکار خود را تضمین کنید

به قلم: رها خلیلی

نظر دهید