Skip links

روش های اعتمادسازی در بازاریابی حضوری ( قسمت اول)

روش های اعتمادسازی در بازاریابی حضوری ( قسمت اول)

روش های اعتمادسازی در بازاریابی حضوری ( قسمت اول)

اعتمادسازی در بازاریابی حضوری


اعتمادسازی یکی از مهم ترین مهارت هایی است که هر فروشنده و بازاریابی به آن نیاز دارد. حتی اگر گروه هدف و مشتریان بالقوه شما بسیار به محصولات یا خدمات شما علاقه‌مند باشند،‌ بدون اینکه به شما اعتماد داشته باشند،‌ تبدیل به مشتری شما نخواهند شد. اعتمادسازی در بازاریابی حضوری،  پایه موفقیت شما در امر بازاریابی و فروش است. در این مقاله از مجموعه آموزش های بازاریابی مارکت پیما به بررسی روش های اعتمادسازی در بازاریابی حضوری می پردازیم.

در قسمت اول به بیان نکات اصلی و پایه‌ای و در قسمت دوم به بیان نکات تخصصی تر اعتمادسازی در بازاریابی حضوری پرداخته شده است.


اعتمادسازی در بازاریابی حضوری

 


برخورد اول زیربنای رابطه شما و مشتری است

 

اولین برخورد شما با اشخاص،‌ سازنده شخصیت شما در ذهن آن ها است. اولین برخورد، تا حد زیادی تصوری که افراد و مشتریان از شما خواهند داشت را می‌سازد. ممکن است این موضوع خوشایند نباشد؛‌ اما  فاکتورهایی مانند حالت ظاهری و سیمای شما در اولین برخورد،‌ باعث به وجود آمدن ذهنیت مخاطب از شما می‌شود. اگر به عنوان یک بازاریاب قصد اعتماد سازی و ایجاد تفاهم با مخاطب خود را دارید، باید بدانید که هیچ چیز مهم تر از ایجاد یک حس خوب در اولین برخورد نیست.

 

با این روش‌ها می‌توانید در اولین برخورد تأثیرگذار باشید و اعتمادسازی در بازاریابی حضوری شوید:

 

  • سروقت و در زمان مناسب حاضر شوید.
  • به مرتب بودن و آراستگی ظاهر و لباس خود توجه کنید.
  • بدون اینکه بیش از حد صمیمی و خودمانی بشوید سعی کنید مثبت و با شخصیت به نظر برسید.
  • لبخند بزنید.

 


بیشتر بخوانید:  این ۵ نکته برای بازاریابی حضوری الزامیست


با استفاده از زبان بدن در مخاطب اعتماد ایجاد کنید

 

زبان بدن ترکیبی از تن صدا،‌ نوع قرار گیری و وضعیت بدن و حرکات است. تحقیقات نشان می‌دهد که در یک مکالمه رو در رو هفتاد درصد از مفاهیم و اطلاعات بدون استفاده از گفتار  و کلمات و تنها با زبان بدن منتقل می‌شوند. زبان بدن، می‌تواند عمیق ترین احساسات و افکار شما را نزد مردم آشکار کنند. به علاوه ارتباطات غیر زبانی،‌ تأثیرگذار تر و قابل اطمینان تر  از صحبت کردن است. بنابراین اگر گفتار مخاطب شما با زبان بدن او در تضاد بود، هوشیار باشید و از طریق دقت به زبان بدن متوجه شوید که واقعا چه فکر و احساسی در ذهن دارد.

 

این موارد را به خاطر داشته باشید:

 

  • مراقب  زبان بدن خود باشید. سعی کنید مثبت به نظر برسید. دست به سینه نایستید، ‌پاها را صاف و کنار هم قرار دهید و لبخند بزنید.

 

  • تکنیک “انعکاس و هماهنگی” یکی از روش های اعتمادسازی در بازاریابی مستقیم است. با  زبان بدن مخاطب هماهنگی ایجاد کنید. “منعکس کردن و هماهنگ کردن”، فرآیندی ناخودآگاه است؛زمانی که در هنگام گفتگو با شخصی موافق هستید و او را درک میکنید،‌به صورت ناخودآگاه حرکات و حالت چهره او را تقلید میکنید. این هماهنگی می تواند در بازاریابی تأثیر مثبتی روی مشتری شما داشته باشد.

 

  • دفعه بعدی که در جمع مردم قرار داشتید به اشخاصی که در حال گفتگو هستند ،‌دقت کنید که وقتی موافق و هم عقیده هستند چگونه زبان بدن خود را با هم هماهنگ می کنند. و بالعکس وقتی با هم مخالف هستند، حالت و زبان بدن مخاطب را منعکس نمی کنند.

 

  • یک راه مؤثر برای ایجاد انعکاس و هماهنگی با زبان بدن مخاطب،این است که هنگامی که او سرش را تکان می دهد، شما نیز سرتان را به نشان تأیید تکان بدهید و هنگامی که در حالت نشسته پایش را روی پا میگذارد ،‌ شما نیز همان حرکت را تکرار کنید.

 

  • با دانستن معنای پنهان در پشت پرده زبان بدن مشتری خود، می توانید از تکنیک‌های درست و به جا برای بازاریابی استفاده کنید و زمان نزدیک شدن به فروش و انجام معامله را بدانید.

 


بیشتر بخوانید: قوانین مذاکره که فقط حرفه ای ها می‌دانند


با به کارگیری مهارت گوش دادن فعال اعتماد سازی کنید

 

یکی از روش‌های اعتمادسازی در بازاریابی حضوری ،‌ به کارگیری مهارت گوش دادن فعال است. فروشندگان موفق به این نکته توجه می‌کنند که با دقت به مشتری گوش دهند و از بی حوصلگی و ایجاد وقفه در میان صحبت‌های مشتری و بحث کردن با او بپرهیزند. خوب است که گاهی در میان گفتگو ،‌ کلمات  و عبارات کلیدی مشتری خود را تکرار کنید. به این صورت در رابطه خود با مشتری تفاهم ایجاد می کنید.

 

در پانزده دقیقه اول گفتگو ، ‌باید بیشتر از اینکه صحبت کنید، گوش بدهید. روی صحبت‌های مخاطب خود تمرکز کنید و سعی نکنید با بی قراری باعث ایجاد وقفه در میان صحبت‌هایش بشوید و مکالمه را قطع کنید. وقفه ایجاد کردن در میان صحبت دیگران یکی از مهم ترین دلایلی است که باعث بی اعتمادی و عدم تفاهم می شود. اگر ناخواسته در میان صحبت مشتری وقفه ایجاد کردید،‌ فورا عذرخواهی کرده و از او بخواهید حرفش را ادامه دهد.


بیشتر بخوانید : روش های اعتمادسازی در بازاریابی حضوری ( قسمت دوم)


روش های اعتمادسازی در بازاریابی حضوری

منبع: بخش بازاریابی مستقیم مارکت پیما

به قلم: محمد صادق ملایری

 

نظر دهید